Chinees Schilderen wordt in het Chinees guóhuà 国画 genoemd, wat letterlijk “nationale schilderkunst” betekent. Dit benadrukt het verschil met de westerse schilderkunst. Een belangrijk kenmerk van de Chinese schilderkunst is dat het de nadruk legt op penseel- en inktvaardigheden en de nadruk op dynamiek en emotie in plaats van natuurlijke weergave. In de Chinese schilderkunst worden ook kleuren gebruikt om het schilderij tot leven te brengen, maar kleur is bijna nooit een essentieel element, zoals in de westerse schilderkunst.
Chinese contour-schilderen
Het Chinese woord 工笔画 (gōngbǐ huà) betekent letterlijk “contour-schilderen”. Gongbi betekent nauwgezet, delicaat en huà betekent schilderen of schilderij. De Gongbi-techniek zoekt de delicatesse en de nauwkeurigheid van gegevens op. Om de nauwkeurigheid van een schilderij te bereiken, moet je de techniek goed leren en veel geduld opbrengen. Deze methode van schilderen is veelbelovend voor een geslaagd schilderij.
Chinees contour-schilderen is een langzaam schilderproces en wordt beoefend op minder absorberend rijstpapier of zijde. Rijstpapier is erg fijn, dun en doorschijnend en kan slecht tegen uitgummen. Maak eerst een schets op een ander papier en trek deze dan over. Contour-schilderen is een “droge” schildering. Bij het aanbrengen van een tweede laagje inkt of kleur, even wachten totdat de eerste schildering droog is.
Voor het inkleuren is het het beste om met twee penselen te werken. Voor de techniek van “met twee penselen in één hand werken” vind je op deze YouTube film een voorbeeld.